Medlemsbesök hos Dotter & Döse

Jag träffar Sandra Torbjörnsdotter på PR-byrån Dotter & Döses nya kontor i centrala Lidköping. Hon har haft en riktigt hektisk vår med uppbrott i företaget, boksläpp, mediaframträdanden, intervjuer, flytt av lokal och fortsätta driva den finaste PR-byrån vi har i Lidköping. Och när jag säger fin så är det i bemärkelsen kärnfull, djuplodande, professionell, kreativ, nyskapande … you name it!

Sandra var med och startade en annan reklambyrå i Lidköping 2018, men efter en kort period skildes de tre ägarnas vägar och PR-byrån Dotter & Döse grundandes i stället av Sandra och Anna Döse. Deras olika kvaliteter matchade varandra och de var även rörande överens om byråns affärsidé. Med sin genuina passion för PR fick Dotter & Döse snabbt ett namn i Lidköpings näringsliv och genom den behjärtansvärda skapelsen ”Enough is Enough” blev mottagandet varmt även från allmänheten.

Kompetenta bubblor
Trots Dotter & Döses fina genombrott känner Sandra att Lidköping har en utvecklingspotential inom näringslivet.
– Ibland upplever jag att Lidköping har många fina och kompetenta bubblor som kan gå in i varandra för att sedan separeras igen, berättar Sandra. Hon fortsätter …
– Jag tror det i sin tur kan hämma nyfikenheten som gör att vi lär oss av varandra i både med- och motgångar och bromsar utvecklingen av det där naturligt öppna klimatet som jag tror att vi alla i grund och botten vill ha. Vidare förklarar hon att gränsöverskridande samarbeten förmodligen hade underlättat för nya företag att etablera sig och inte minst för kommun och näringsliv att skapa gemensamma visioner.

Ronja Bood och Sandra Torbjörnsdotter från Dotter & Döse

Sandra & Ronja
Efter fem år valde Anna att ta tjänst i Grästorps kommun så från maj 2023 är Sandra ensam ägare till bolagen de byggt upp tillsammans. Till sin hjälp har hon Ronja Bood, med den härliga titeln Färgsprakande formgivare, som jobbat på Dotter & Döse i tre år.
– Vi har så många spännande uppdrag just nu och tillsammans besitter vi den kunskap som behövs för att driva byrån vidare utan någon eftergift, konstaterar Sandra med en entusiastisk blick.
Ett av uppdragen som är i pipeline är en total rebranding av Sundlings, ni vet det där företaget som levererar popcorn och snacks till biografer, arenor och nöjesanläggningar i hela Norden!

Världsledande strategier 
Ja, Sandra själv har över 20-års erfarenhet som marknadschef för globala varumärken som GUESS, Timberland och Police för att nämna några exempel. Hon har även varit journalist på Tidningen Vi i Villa och Chefredaktör på Förlaget i Kampavall samt mottagit ett internationellt pris för Best Marketing Performance under sin tid på Sanova House of Brands i Lidköping. Under sin sista anställning hos DPJ Interiör i Stockholm kände Sandra att det vore meningsfullt att få dela den kunskap hon fått genom arbeten med världsledande varumärken till mer lokala aktörer.
– Jag upplever att företagen i Lidköping är minst lika professionella och att de drivs av en enorm passion men att de ibland saknar verktygen för att kommunicera ut det. Genom att addera en röd tråd från bra grundstrategier till rätt grafik, tonalitet och känsla i marknadsmaterialet vill vi hjälpa dem att visa upp hur grymma de faktiskt redan är.

Sandra Torbjörnsdotter, Dotter & Döse, och Katarina Strand, NiL

Uppmärksammad fackbok 
Så blev idén om en reklambyrå i Lidköping alltså verklighet och nu står hon här alldeles själv, men känner sig inte alls ensam. Men så har det inte alltid varit … i slutet av april 2023 släpptes hennes personligt skrivna och rosade bok ”Kan vi prata om ensamhet” som redan uppmärksammats stort i media. Det är en fackbok om ensamhet blandat med hennes inre resa som vi alla andra nu kan inspireras och bli klokare av. I grunden föddes kanske boken just genom Sandras privata upplevelser av den outgrundliga och svårfunna nyckeln till samhörighet och gemenskap utanför arbetet i den lilla staden. Som Lidköping är kan man säga.

Arbetar vidare som vanligt 
Dotter & Döse kommer nu att arbeta vidare precis som vanligt med ytterst små justeringar som att se över definitionen av sina egna värdeord. I framtiden kommer de vägledas av kärnvärden som; Känsla – förmågan att fånga drömmar och tänka med hjärtat, Frihettilliten som ger ett inre lugn och till sist Kreativitet”is intelligence having fun”, Albert Einstein.

Ser så mycket fram emot att få se era skapelser framöver i vår lilla stad Lidköping och närområdet. Ni behövs här!!

Tack snälla Sandra för att jag fick komma på finbesök hos Dotter & Döse, hjälpa flyttgubbar med en annan slags byrå, bli bjuden på goda jordgubbar och garva åt en lampskärm i huvudet!